Dari Bagan Datoh Ke P. Pinang Cari Kerja, Dekat 10 Km Tolak Motor Kerana Tayar Pancit Sambil Anak Duduk Kat Depan.

348

Aku jumpa atas jambatan Penang hala ke pulau tadi. Bapa bersama anak 6 tahun naik moto RC lama tengah panas rembang. Dari Bagan Datoh Perak Mai penang nak pusing2 cari kerja. Anak 8 org, umoq abang ni lingkungan hujung 40an.

Kat bagan datoh tu dia keja2 kampung ja & pendapatan tak cukup.

Tadi jumpa dia atas jambatan dok bawak moto suzuki rc80 tayar belakang pecah & ada budak umor 6 tahun kat depan. Aku Mintak nak tumpangkan budak tu, tp dia taknak. Mungkin dia takut aku bawak lari anak dia.

So aku bawak dia ke workshop dekat jelutong untuk tukar tayar pancit. Separuh jalan, dah teruk sgt tayar dia. Dekat 10km++ dia tolak motor dia & anak dia duduk kat depan.

Aku bawak dia ke kedai moto, tukaq tayar luaq & tayar dalam, lepas tu bawak dia p makan nasi kandaq deen.

Aku mintak no hp dia, bila aku call, takda bunyi, lepas tu dia keluarkan hp dia, rupanya bateri kong. Dia guna hp brand china yg paling murah yang amat. Memang tekan pun plastik semata mata.

Lepas bagi no hp tu, dia teruskan perjalanan nak balik katanya. Mungkin dia dah penat & letih sangat.

Aku cuma dapat tolong dia tukaq tayar & belanja makan. Semoga urusan dia dipermudahkan.

Sedih betul teman dia td. Sepanjang aku duduk dengan dia, dia senyum sentiasa walaupun aku faham, dia datang jauh ni memang betul2 perlukan bantuan.

Aku ada ambik no hp dia, kalau sapa2 nak tolong, pm la aku, nanti aku bagi no hp dia.

TOLONG SHARE NAHH, KOT ADA YANG BOLEH TOLONG DIA.

Sumber : Syed Hassen

kredit link; Penang Kini

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here