“Buang, jangan sesiapa guna lagi!” – Larangan tegas ayah selepas tr4gedi sup tulang, 15 minit sebelum berbuka

1133

D3RITA Ramadan kerana sup tulang, begitulah yang dapat digambarkan mengenai kisah duk4 seorang ibu dan anaknya yang ced3ra 4kibat periuk tek4nan mel3tuup minggu lalu.

Menerusi kej4dian pada hari pertama Ramadan itu, Zuraidah Majid, 46, dan anaknya, Muhammad Afiq Azman, 23, dibawa ke Hospital Besar Melaka kerana mel3cur 4kibat terkena perc1kan kuah menu berbuka mereka.

Bercerita kepada mStar, anak perempuan Zuraidah, Emma Azman, 27, mengakui sed1h dengan kej4dian yang men1mpa ahli keluarganya.

“Sangat sed1h sampai tak tahu nak cakap apa. Ramadan tahun ini memang sed1h untuk kami sekeluarga. Adik lelaki mer4ung, men4ngis kes4k1tan.

“Bayangkan, lagi 15 minit je nak berbuka puasa. Saya masa tu bersama suami dalam perjalanan ke rumah ibu. Saya baru balik dari bazar, bawa kuih muih dan air tebu.

“Sampai-sampai je semua tengah kelam kabut. Ayah pun dah suruh buang periuk tu, dia cakap jangan sesiapa guna lagi selepas ini,” ujar Emma sewaktu dihubungi pada Selasa.

Paparan skrin perkongsian Emma di laman Twitter.

Dalam kej4dian yang berlaku di kediaman keluarganya di Bukit Beruang, Melaka, Zuraidah mengal4mi luk4 terb4kar tahap satu, manakala anak lelakinya pula mengal4mi kec3deraan lebih t3ruk, luk4 terbak4r tahap dua.

Malah, dua beranak itu juga terpaksa menjalani pemb3dahan skin gr4fting bagi menampal semula kulit yang ced3ra.

 

Masa tu dah pukul 7, mak nak buka penutup periuk tu tapi ia masih ketat. Dia panggil adik minta tolong buka, terus ia mel3tup. Sup tu terpercik satu dapur. EMMA AZMAN

Menurut Emma yang bertugas sebagai pegawai pemasaran di negeri itu, dia terkilan kerana perancangan untuk berbuka puasa bersama-sama tergendala akibat kej4dian itu.

Lebih mem1lukan, doktor juga tidak pasti jika adiknya boleh sembuh menjelang Aidilfitri pada awal Jun ini.

“Ibu tak dimasukkan ke hospital, cuma dia jal4ni pemb3dahan pada Ahad sahaja, tetapi adik masih dit4han di wad sampai sekarang.

“Doktor pun ada bagitahu, tak yakin adik boleh sembuh sebelum raya. Tak pasti boleh raya ke tidak,” katanya lagi.

Mengimbas kej4dian itu, Emma berkata, ibunya memasak sup tulang sebagai sebahagian juadah utama untuk menjamu mereka sekeluarga pada hari pertama puasa itu.

Zuraidah dan suaminya, Azman Kechil.

“Dah lama ibu memasak, dari pukul 4 petang lagi. Tapi tak tahu kenapa periuk tek4nan tu tak keluarkan wap.

“Masa tu dah pukul 7, ibu nak buka penutup periuk tu tapi ia masih ketat. Dia panggil adik minta tolong buka, terus mel3tup. Sup tu terpercik satu dapur,” kata Emma lagi.

Dalam pada itu, perkongsian Emma mengenai kej4dian duk4 itu menerima perhatian ramai di Twitter.

Menerima hampir 5,000 ulang kicau (Retweet), sebilangan netizen turut meluahkan rasa simpati mereka terhadap ibu dan adik Emma serta mendoakan kesembuhan mereka berdua.

Malah, m4ngsa-m4ngsa kej4dian serupa turut meninggalkan komen menerusi posting itu.

“Pernah kena dua tahun lepas.. Mel3cur separuh muka, leher, badan, tangan,” tulis @nafiqah.

My mom’s friend pernah m3letup dia punya pr3ssure cooker. Alhamdulilah semua ok tapi ceiling rumah jelah penuh dengan lauk,” tulis @aisyahiliya pula.

“Ayah pun pernah hampir nak kena. Alhamdullilah sempat mengelak. Penuh satu dapur limpah,” tulis seorang lagi netizen.

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: mStar

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here